داستان رفتار نیکان / فارسی ششم دبستان

داستان رفتار نیکان

از راه دوری آمده بود از آن سوی بیابان ها، میخواست پیامبر(ص) را ببیند و مشکلش را با او در میان بگذارد. شنیده بود پیامبر(ص) خواهش کسی را رد نمی کند. سر راه مسجد منتظر پیامبر(ص) ایستاد. به او گفته بودند که پیامبر(ص) برای نماز به مسجد می آید. مرد نگران بود و با خودش فکر می کرد که چگونه با پیامبر(ص) رو به رو شود. با خود می گفت پیامبر مرد بزرگی است بسیار بزرگ، باید مواظب رفتارم باشم، باید در حرف زدنم دقّت کنم.
بعد حرفهایی را که می خواست نزد پیامبر(ص) بر زبان بیاورد چند بار زیر لب تکرار و تمرین کرد.
الله اکبر، الله اکبر صدای اذان در شهر پیچید و مردم به مسجد می آمدند. جلو رفت و از نوجوانی پرسید تو پیامبر را می شناسی، نوجوان پیامبر(ص) را به او نشان داد که همراه با مردی دیگر پیش می آمد. قلب مرد تندتند شروع به تپیدن کرد در حالی که لباسش را مرتّب می کرد به پیامبر(ص) و همراهش خیره شد که گفت و گو کنان نزدیک و نزدیک تر می شدند. جلو رفت، خواست حرفی بزند امّا نتوانست به سیمای درخشان و پر ابهّت پیامبر(ص) خیره شده بود. لبانش می جنبید امّا صدایش در نمی آمد از خجالت چهره اش خیس عرق شده بود.
پیامبر(ص) با تعجّب نگاهش کرد و گفت: آیا از دیدن من زبانت بند آمده، بعد با مهربانی مرد صحرا نشین را در آغوش گرفت و گفت: آرام باش، از چه می ترسی، من که از ستمگران نیستم، من مثل برادر تو هستم. مرد با شنیدن ...

 

ادامه نوشته

داستان حماسه هرمز / فارسی ششم دبستان

داستان حماسه هرمز

با شنیدن خبر حمله ی لشکر مغول، دهقانان و کشاورزان، خانه و زندگی خود را رها می کردند و به داخل شهر می رفتند تا شاید بتوانند خانواده ی خود را از چنگال مغولان خون خوار نجات دهند.

در میان کشاورزان، فقط اعضای یک خانواده بودند که کُلبه ی خود را رها نکردند و تصمیم داشتند تا آخرین لحظات از خانه ی خود دفاع کنند.

لشکر مغول تا خانه ی آن ها فاصله ی زیادی نداشت. اینجا خانه ی هُرمُز، دهقان شجاعی بود که اعتقاد داشت یک مسلمان هرگز در برابر دشمن، تسلیم نمی شود. در این هنگام او به پسرانش گفت هنوز هم دیر نشده، آیا مایلید تسلیم مغول ها شویم.

سه پسر جوانش یک باره فریاد کشیدند: هرگز!

هرمز انگشتانش را میان ریش های سفیدش فرو برد و با خوشحالی گفت «: آفرین فرزندانم! مسلمان هرگز تسلیم نمی شود! ما باید بجنگیم و ...

 

ادامه نوشته

داستان یک قطره عسل / فارسی ششم دبستان

داستان یک قطره عسل

یک روزی بود و یک روزگاری. یک مرد شکارچی بود و یک سگ شکارچی تربیت شده داشت که با او کمک می کرد. سگ شکاری سگی بود لاغر اندام با دستها و پاهای باریک و بلند که از هر حیوانی تندتر می دوید و همینکه شکارچی فرمان میداد سگ خرگوشها و آهوها را دنبال می کرد و آنها را می گرفت و پیش صاحبش می آورد یا هر وقت شکارچی مرغی چیزی را با تیر می زد سگ می دوید و پیش از اینکه شکار بمیرد آن را زنده نزد شکارچی می رسانید. یک روز مرد شکارچی با سگش به شکار رفت و در دنبال آهویی گذارشان به کوهستانی افتاد که خیلی سبز و خرم بود و در پستیها و بلندیها درختها و گلها و علفهای فراوان روییده بود و در آن کوهستان به غاری رسیدند. شکارچی نگاه کرد دید در اطراف غار زنبورهای عسل پرواز می کنند و از شکاف یک سنگ قطره قطره عسل میچکد. فهمید زنبورهای عسل در شکاف سنگها خانه دارند و اینطور که معلوم است مدتهاست پای انسانی به آنجا نرسیده و عسلهای زیادی جمع شده و لابلای سنگها از عسل لبریز شده و از شکاف سنگها عسل جاری شده و روی خاک خشک می شود. مرد شکارچی از دیدن این وضع بسیار خوشحال شد و با خود گفت: «اگر هیچکس دیگر گذارش به اینجا نیفتد تا مدتی از زحمت شکار راحت می شوم و هر روز می آیم قدری از این عسل به شهر میبرم و میفروشم و با آن زندگی می کنم و تا مدتها این عسل تمام نمی شود زیرا دامنهٔ کوه و صحرا پر از گل و سبزه است و زنبورها که در اینجا وطن دارند خیلی زیاد هستند و کارشان هم ساختن عسل است.» تنها مشکلی که ...

 

ادامه نوشته

بدن انسان

در مدل سازی زیر شما می توانید اعضاء بدن را مورد بررسی قرار دهید. با موس اسکنر را بالا یا پایین ببرید. روی نوشته های نازنجی رنگ سمت چپ مدل سازی کلیک کنید تا به طور همزمان اندام های درونی بدن را ببینید. در سمت راست مدل سازی اسامی قسمت های مختلف بدن آمده است.


روی شکل زیر کلیک کنید ...

برای ذخیره و دانلود مدل سازی، اینجا کلیک کنید یا راست کلیک نموده و Save Link As را انتخاب نمایید.

هفت شاخه هنر

هنرهای هفتگانه

۱- موسیقی
به هر نوا و صدایی گفته میشود که شنیدنی وخوشایند باشد. موسیقی بیان احساسات انسان است بوسیله اصوات که مهمترین عوامل ان صدا وریتم میباشدیشینیان موسیقی را چنین تعریف کرده اند: معرفت الحان وانچه التیام الحان بدان بود وبدان کامل شود. موسیقی امروز دانش وهنری گسترده است که دارای بخش های گوناگون وتخصصی میباشد موسیقی،هنری است که با استفاده از گزینش اصوات ویژه وترکیب انها بایکدیگر ،با استفاده از اصول وقوانین خود، بیان مقصود میکند. به همان صورت که در شعر وادبیات،واژه ها نقش اصلی را دارند و در نقاشی ،خط ورنگ،در موسیقی نیز اصوات استندکه نقش بیان کننده را به عهده دارند.منابع تولید اصوات موسیقی الات موسیقی وحنجره انسان است. هنر موسیقی بر حسب شرایط فرهنگی زادگاه خود ،انواع واقسام بسیار زیاد دارد.وهر قوم وملتی موسیقی ویژه خود را داراست.موسیقی در حقیقت بیان اندیشه در قالب اصوات است.


 ۲- نقاشی
نقاشی به اثری میگویند که رنگ بر روی سطحی مانند کاغذ یا دیوار بجا میگذارد نقاشی نسبت به زبان نوشتاری دارای پیشینه بسیار قدیمی است.نقاشی های یاد شده در غار ها نشان میدهد که انسانهای اولیه با کشیدن نقش حیوانات وشکار شان به نوع خود را اماده نبرد با انها میکردند.قدامت نقاشی در بین انسانها ،شش برابر قدامت استفاده از زبان نوشتاری است.نقاشی هنری است خیال انگیز ونقاشی های که از پیش از تاریخ در جاهای گوناگون بتعداد زیاد کشف شده در تاریخ مکاتب نقاشی،.نقاشی از روزگاران گذشته ودر مناطق مختلف دنیا گوناگون ومتفاوت بوده ودر طی تاریخ وما قبل تاریخ نقاشی شیوه و سبک های گوناگونی داشته است نقاشی در حقیقت یک هنر پیچیده است ما در هر تابلوی بزرگی با دستگاه کاملی از ارزشها روبرو میشویم که پاره یی علمی وبرخی صوری و بخشی معنوی است.
 


۳- مجسمه سازی:
این هنر یکی از جالب ترین وپیچیده ترین هنر های ادمی است.مجسمه شامل کنده کاری هنرمندانه وظریف است. .در عصر قدیم مردمان ماقبل تاریخ مجسمه های از استخوان وعاج میساختند مجسمه سازی هنر همگذاری یا ریخت دادن به اشیا است که به ان تندیس ، پیکره یا مجسمه گفته میشود.هر پیکر سه بعدی که به منظور یک بیان هنری افریده شده را میتوان تندیس نامید.البته باید توجه داشت که هر شکل ترتیب شده را مجسمه نمیگویند .بلکی باید در ورای ان یک فکر،خلاقیت یا نواوری وجود داشته باشد.یونانیان مجسمه هایی میساختند ودر معابد خود قرار داده وانهارا پرستش مینمودند.مجسمه های سنگی وبرنزی بیشماری نیز از قهرمانان خود در میدان ها ومعابر عمومی میگذاشتند.مصریان نیز مجسمه های خود را بصورت موجوداتی در سنگ یا برنز مجسم میکردند ودر معابد شان قرار میدادند.

 

ادامه نوشته

تکنیک‌های صحیح مطالعه


رعایت بعضی از "تکنیک های مطالعه" ضروری است که در زیر اشاره می شود:

🍁 در حین مطالعه از تکنیک‌هایی مانند علامت‌گذاری، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی، برجسته‌سازی (استفاده از ‌های‌لایت یا خودکار رنگی)، دست‌خوانی (دنبال کردن کلمات با حرکت هماهنگ چشم و دست) و... استفاده کنید. این تکنیک‌ها علاوه بر افزایش بازدهی و کمیت مطالعه از یکنواختی مطالعه و خستگی ناشی از آن می‌کاهند.

🍁 همیشه قبل از شروع به مطالعه، نگاهی اجمالی به کل کتاب داشته باشید و رئوس مطالب را به یاد بسپارید.

🍁 قبل از مطالعه، در حین و بعد از آن برای خود سؤالاتی طرح کنید تا حواس‌پرتی شما را در حین مطالعه کاهش دهد.

🍁 آن‌چه را می‌خوانید با آموخته‌های قبلی‌تان ارتباط دهید.

🍁 برای کاهش اثر خستگی و دلزدگی از متن و افزایش بازدهی خود، در مطالعه تنوع داشته باشید و یک روز را به یک درس اختصاص ندهید.

🍁 قبل از حضور در کلاس پیش‌خوانی مختصری در مورد موضوع داشته باشید.

🍁 برای مقاومت با حواس‌پرتی‌های درونی، آن‌ها را در برگه‌ای بنویسید و با خود قرار بگذارید در زمانی دیگر به آن‌ها فکر کنید.

پرواز کن، پرواز! / تفکر و پژوهش ششم دبستان

پرواز کن، پرواز!
به روایت کریستوفر گریگوروسکی، مترجم محسن چینی فروشان، تصویرگر نیکلاس دالی.
تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1380 [36] ص. مصور (رنگی)

 


خلاصه‌ی داستان:
برّه کوچولو گم شده بود و بچه‌ها‌ خیلی ناراحت بودند. ‌دیروز بعدازظهر، وقتی بچه‌ها‌ با گله برگشتند، برّه همراه آن‌ها‌ نبود. ‌پدر، بچه‌ها‌ را آرام کرد و برای پیدا کردن بره از کلبه بیرون رفت.
مرد کشاورز به طرف درّه‌ای که آن نزدیکیها بود راه افتاد. با دقت دوروبر را نگاه کرد. ‌ولی هیچ نشانی از بره کوچولو نبود.
مرد کشاورز از درّه گذشت و به جنگل انبوهی رسید. ‌میان درختان، اطراف تپه‌ها‌ را هم گشت، ولی هیچ نشانی از برّه کوچولو نبود.
مرد کشاورز به کوه بلندی رسید، از دامنه کوه بالا رفت. ‌هراز گاهی می ایستاد و برّه‌اش را صدا می کرد، خبری از برّه کوچولو نبود.
مرد کشاورز همچنان که از کوه بالا می رفت به شکافی رسید که آب از میان آن جاری بود. ‌به سختی از شکاف بالا رفت تا به صخرۀ بزرگی رسید. ‌ناگهان ...

ادامه نوشته

انواع املا برای دوره دبستان

 انواع املاء 


۱- املای مشورتی:
در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می‌توان در هنگام دیکته، دانش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش‌آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می‌سپارد و هم با افت درست نویسی به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نباید به طور مکرر یا همیشگی باشد.

۲- املای ویرایشی:
در هنگام تصحیح کردن املا، معلم شکل  صحیح لغات را نمی‌نویسد تا دانش‌آموزان خودشان شکل درست لغات را از کتاب پیدا ‌کنند و بعد ما به آن املا بازخورد می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها بازخورد می‌دهیم.

۳- املای کل خوانی:
معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا، کل متن باید سه بار خوانده شود.

 

ادامه نوشته

کانال تلگرامی مدرسه شهید تقوی شاد نوش آباد

  مشخصات کانال تلگرامی 
    
نام کانال:کانال تلگرامی مدرسه شهید تقوی شاد نوش آباد لوگو کانال
آیدی کانال:taghavishadschool@ 
مدیر کانال:محسن مومن زاده نوش آبادی                                 
تعداد اعضا کانال:بیش از 100 عضو                
آدرس کانال:https://t.me/taghavishadschool 
              
  

کسی داشت راه می رفت پایش به سکه ای خورد ...

فاصله میان حق و باطل ...

مال حرام مثل پشمکه ...

هرگاه به کودکان وعده دادید ...

یا حسین(ع) و سوره یاسین

دست خدا ...

مرگ پایان نیست ...

آینده نتیجه ی انتخاب و تصمیمات امروز ...

اگر برای چیزی که میخوای نجنگیدی ...

کلید تمام پلیدی ها دروغ است ...

هر که اخلاقش تنگ باشد روزی اش تنگ می شود ...

سخن خوب را از هر که گفت بگیرید ...

" انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال "

حضرت علی(ع) می فرمایند:

" نگاه کن چه چیزی گفته می شود ، نگاه نکن چه کسی می گوید." (نهج البلاغه)


این، نه یک دستور دینی صرف یا موعظه اخلاقی که یکی از فرمول های پیشرفت هر جامعه ای است. هرگاه مردمان جامعه ای خود را از قید حب و بغض افراد رهانیده و به حق و باطل سخنان آنها توجه کرده اند، مسیر ترقی شان گشوده شده است ولی جوامعی که ملاک ها و میزان هایشان ، نه "حق و حقیقت" که "افراد و گروه ها" بوده اند، با سر به زمین خورده اند.

انگیزه باعث میشه شروع کنی ...

توصیه حضرت علی(ع) به نظم ...

امام علی(ع) در آخرین لحظات زندگی خود، پیروانش را به دو عامل مهم و حیاتی که همانا رمز پیروزی و موفقیتند، سفارش کرده و فرموده است:

  اوصیکُم بِتَقْوَی اللّه‏ وَ نَظمِ اَمْرِکُم  
شما را به پرهیزکاری و نظم در کارها سفارش می‏کنم.

تصویر: گارد تشریفات ارتش چین در حال آماده شدن برای استقبال رسمی از رییس جمهور برزیل – پکن

بازی ما و خدا بـــا دنیا

من به آرزو هایم قول رسیدن دادم ...

مطمئن شو 10 سال دیگه بتونی بگی ...

فرق بین دوستت دارم و عاشقت هستم چیست؟

امروز کارهایی می کنم که بقیه نمی کنن ...

گاهی سرسری رد شو ...

کودک وقتی معلمش را دوست داشته باشد ...

میزان یادگیری در روش های مختلف

برنده شدن در برابر یک باهوش و یک احمق ...

به عقب نگاه نکن، تو اون سمتی نمیری ...

زمانی ارتقا پیدا می کنی ...

روزی می رسد ...

هیچ وقت وارد گذشته هیچ آدمی نشو ...

نصیحت کردن در مقابل دیگران ...

برنامه هیئات مذهبی بیدگل در ماه محرم الحرام

موفقیت زمان می برد ....

یا به اندازه آرزوهایتان تلاش کنید یا ...

فرق بین درک و مدرک ...

برای دیده شدن تلاش بیجا نکن ...

مرگ خاموش ...

سرگذشت سخت کریستیانو رونالدو

داستان کوتاه: دختری که خدا از او عکس می گرفت!

دختر کوچکی هر روز پیاده به مدرسه می‌رفت و برمی‌گشت، با اینکه آن روز صبح هوا زیاد خوب نبود و آسمان ابری بود، دختر بچه طبق معمول همیشه، پیاده به سوی مدرسه راه افتاد. بعدازظهر که شد، هوا رو به وخامت گذاشت طوفان و رعد و برق شدیدی گرفت.
مادر کودک که نگران شده بود مبادا دخترش در راه بازگشت از طوفان بترسد یا رعد و برق بلایی بر سر او بیاورد، تصمیم گرفت که با اتومبیلش به دنبال دخترش برود، با شنیدن صدای رعد و دیدن برقی که آسمان را مانند خنجری درید، با عجله سوار ماشینش شد و به طرف مدرسه دخترش حرکت کرد، اواسط راه ناگهان چشمش به دخترش افتاد که مثل همیشه پیاده به طرف منزل در حرکت بود، ولی با هر برقی که در آسمان زده می‌شد، او می‌ایستاد، به آسمان نگاه می‌کرد و لبخند می‌زد و این کار با هر دفعه رعد و برق تکرار می‌شد.
زمانی که مادر اتومبیل خود را کنار دخترک رساند، شیشه پنجره را پایین کشید و از او پرسید: چکار می‌کنی؟ چرا همین‌طور بین راه می‌ایستی؟
دخترک پاسخ داد: من سعی می‌کنم صورتم قشنگ به نظر بیاید، چون خداوند دارد مرتب از من عکس می‌گیرد!

🔸یادمان باشد هنگام رویارویی با طوفان‌های زندگی، خدا کنارمان است پس لبخند را فراموش نکنیم!😊